Zawór recyrkulacji spalin, to jeden z elementów samochodu, za którym nie przepadają zarówno ich właściciele, jak i mechanicy. To często on jest przyczyną dziwnego zachowania silnika i wymaga systematycznej kontroli. Jak działa EGR, czym jest i jak reagować w razie awarii? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Czym jest zawór EGR?

Zawór EGR to jeden z elementów układu recyrkulacji spalin. Zamontowany jest on na kolektorze wydechowym auta. Dzięki niemu możliwe jest regulowanie ilości spalin, które wchłaniane są przez kolektor dolotowy, a potem zasysane ponownie przez silnik auta. Poprzez ten mechanizm możliwe jest ocieplenie powietrza, które jest zassane, lepsze odparowywanie paliwa, a w rezultacie niższą temperaturę jego spalania i redukcję emisji szkodliwych gazów do atmosfery.

Istnieją dwa typy układów recyrkulacji spalin. Jeden z nich to ten, gdzie zawór EGR regulowany jest pneumatycznie. Natomiast drugi to ten, w którym jego regulacja przebiega dzięki mechanizmowi elektromagnetycznemu. Jest on stosowany w nowszych modelach aut.

Przyczyny awarii EGR

Najczęściej spotykaną przyczyną dysfunkcji zaworów EGR jest ich zanieczyszczenie. Nagromadzenie sadzy i cząstek stałych powoduje przeciążenie mechanizmu, co w konsekwencji prowadzi do jego awarii. Zawór EGR nie ma możliwości samodzielnego oczyszczenia się, gdy podróżujący autem poruszają się w nim głównie w terenach zabudowany i miejskich, zabierając samochód w trasę, dajemy mu możliwość samoczynnego oczyszczenia.

Awaria EGR o wiele częściej zdarza się w przypadku właścicieli aut z silnikiem dieslowym.

Konsekwencje i objawy awarii

Alarmujące powinno być dla nas dziwne zachowanie się silnika. Gdy podczas wolnych obrotów obserwujemy jego nierówną pracę lub też reaguje on mocno, w przypadku niewielkiego obciążenia. W przypadku diesla rury wydechowej możemy zauważyć nadmierne dymienie.

W niektórych przypadkach może dojść nawet do zgaśnięcia pojazdu i pojawienia się oznaczenia na desce rozdzielczej sygnalizującej potencjalną awarię silnika.

Awaria zaworu EGR może prowadzić do uszkodzenia sondy lambda, zgaśnięcia silnika oraz większego spalania.

Jak wymienić zawór? – polecane zawory EGR

Zawór wymienić można nawet samodzielnie. Warto kierować się w tym zakresie wskazaniami producenta pojazdu. Do jego montażu i demontażu niezbędny będzie odpowiedni komplet narzędzi – w przeciwnym razie może praca nad nim może sprawić trochę trudności. Najlepiej jest jednak udać się do mechanika, który wskaże odpowiedni – do naszego pojazdu – rodzaj zaworu i od razu go zamontuje.

VN:D [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Zawór EGR - powody usterek i jak wymienić go na nowy?, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Dodał: , w Artykuły. Dnia 3 kwietnia 2017