Opel Astra jest obok Vectry najbardziej rozpoznawalnym samochodem niemieckiego producenta. Astra nieustannie produkowana jest od 1991 roku, a w tym czasie światło dzienne ujrzały cztery generacje modelu. Najnowszy Opel Astra produkowany jest w polskiej fabryce Opla w Gliwicach.
Opel Astra pierwszej generacji często nazywany również mianem Astry F produkowany był od 1991 do 1998 roku. Auto zostało po raz pierwszy zaprezentowane na międzynarodowej wystawie samochodowej we Frankfurcie. Opel Astra miał być i został przełomowym samochodem w historii koncernu. Przy projekcie w Technicznym Centrum Rozwoju w zakładach Opla w miejscowości Rüsselsheim na południowym zachodzie Niemiec pracowało łącznie ponad 8000 inżynierów, techników i projektantów. Opel Astra pierwszej generacji początkowo dostępny był w wersjach trzydrzwiowej oraz pięciodrzwiowej, sedan oraz kombi jednak w niedługim odstępie czasu wprowadzono również wersję cabrio. Samochód doczekał się wersji liftingowej, której został nadany przydomek Astra Classic. Produkcja tego modelu odbywała się między innymi w polskiej fabryce Opla w Gliwicach i trwała do 2002 roku. W 1994 roku Opel Astra został nagrodzony tytułem najlepszego samochodu roku. Modyfikacje dokonane w 1994 roku polegały między innymi na zmianie osłony chłodnicy oraz koloru kloszów kierunkowskazów przednich. Przeprofilowaniu uległa również kierownica. W tym samym roku Opla Astrę wzbogacono o szereg jednostek napędowych z rodziny EcoTec.
Kolejna, czyli druga generacja Opla Astry znana jako Opel Astra G (1998 – 2004) oraz Astra Classic II (2004 – 2009). Model ten podobnie jak poprzednik zaprezentowany został na Targach Motoryzacyjnych w Frankfurcie. W tym samym roku, czyli 1997 Opel wprowadził na rynek samochodowy model Zafira, który spotkał się ze sporym zainteresowaniem wśród nabywców. Najnowsza Astra charakteryzowała się technologią TwinPort, która wyraźnie zwiększała wydajność silników benzynowych przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu zużycia paliwa. Do sprzedaży wprowadzono również model kombi z silnikiem CNG. Jak widać Opel przykuwał szczególną uwagę do ochrony środowiska już w czasach, gdy nie wywierano takich nacisków na zmniejszanie emisji spalin itp. jak ma to miejsce obecnie. Kolejnym dowodem był debiut rynkowy Astry z silnikiem ECO4, która była pierwszym samochodem rodzinnym w historii ze zużyciem paliwa utrzymującym się na poziomie 4,4 litra. Wszystkie wersje nadwoziowe Astry produkowane były w okresie od 3 października 2003 roku do 27 sierpnia 2009 roku w Gliwicach. Łączna produkcja Astry w polskiej fabryce wyniosła niecałe 250 tysięcy egzemplarzy.
Opel Astra trzeciej generacji zadebiutował w 2003 roku na wystawie samochodowej we Frankfurcie. Auto produkowane było w wersji hatchback (3 i 5 drzwiowej), kombi oraz kabriolet. Samochodowi została nadana kolejna literka, czyli H, a produkcja tego modelu trwa nieprzerwanie do dziś. Ciekawym rozwiązaniem, które spodobało się wielu osobom był system TwinTop, który umożliwiał w krótkim czasie zmianę auta z coupe na kabriolet. 19 października 2006 roku Opel w Stambule zaprezentował wersję sedan. W sierpniu 2007 roku rozpoczęto produkcję Astry trzeciej generacji w Gliwicach. Do tej pory wyprodukowano około 2,5 miliona egzemplarzy Opla Astry H.
Opel Astra IV oraz J został zaprezentowany we wrześniu 2009 roku we Frankfurcie. Przy projektowaniu nadwozia w dużej mierze oparto się o rozwiązania znane z kontrowersyjnego, ale niezwykle lubianego modelu Insignia. Według magazynu „Auto Moto” Opel Astra czwartej generacji jest najlepiej zaprojektowanym samochodem w klasie kompaktowej. Z nowoczesnych technologii w jakie zdecydowano się wyposażyć ostatnią generację Astry warto wspomnieć o elektronicznym układzie stabilizacji toru jazdy, układzie kontroli trakcji, układzie kontroli hamowania podczas pokonywania zakrętów. Z opcji dodatkowych należy wymienić nowoczesny system Flex-Fix, który umożliwia montaż dwóch rowerów na tylnym zderzaku. Dzielone oparcie w Astrze umożliwia zwiększenie pojemności bagażowej z 370 do 1235 litrów. Astrę wyposażono w system znany z Opla Insigni czyli technologię Opel Eye, której szerokokątna kamera zamontowana za lusterkiem wstecznym jest w stanie rozpoznać znaki drogowe i dostosować prędkość samochodu do obowiązujących przepisów. Technologia ta jest użyteczna w zakresie prędkości od 14 do 160 km/h nocą oraz od 14 do 200 km/h za dnia. Opel Astra czwartej generacji doskonale wypadł w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, gdzie uzyskał 5 gwiazdek.
Brak komentarzy.