Układ rozrządu jest jednym z kluczowych dla poprawnego działania całej jednostki napędowej w naszym samochodzie. Odpowiada o synchronizację pracy większości elementów ruchomych w silniku spalinowym. Istnieje kilka podstawowych rodzajów rozrządów montowanych w samochodach. Podstawowy podział wynika ze sposobu połączenia wszystkich elementów. Tutaj do wyboru mamy pasek lub łańcuch. Oba te rozwiązania mają swoje wady i zalety, jednak w obu przypadkach uszkodzenie rozrządu może nieść za sobą bardzo przykre konsekwencje.
Kiedy wymienić rozrząd w swoim samochodzie?
Interwał wymiany, czyli czas lub przebieg pomiędzy wymianami rozrządu jest określany przez producenta samochodu i jest on absolutnie niepodważalny. W większości przypadków producenci zalecają wymianę co przebieg od 60 do 80 tysięcy kilometrów oraz czas od 3 do 5 lat. Jak widać wymiana rozrządu nie musi być wykonywana wyjątkowo często, jednak jest konieczna jeśli zależy nam na stanie naszej jednostki napędowej. Według niektórych teorii interwał wymiany rozrządu dotyczy tylko tego rozwiązania, które wykorzystuje do swojego działania pasek. Niektórzy kierowcy uważają, że łańcuch jest „wieczny” i jego wymiana mija się z celem. Jest to oczywiście błędne rozumowanie. Oba rodzaje rozrządu raz na jakiś czas wymienić, jednak faktycznie w przypadku łańcucha ta częstotliwość jest znacznie mniejsza.
Co jeśli nie wymienię rozrządu w terminie?
W wielkim skrócie: jeśli zaniedbamy wymiany rozrządu to musimy liczyć się z jego zużyciem, które z dużym prawdopodobieństwem doprowadzi do rozerwania paska rozrządu. W przypadku silników kolizyjnych, czyli ogromnej większości jednostek napędowych taki fakt będzie jednoznaczny z zakończeniem żywota silnika. Dochodzi wtedy do rozległych zniszczeń w jego wnętrzu, a naprawa może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Samodzielna wymiana rozrządu czy jednak lepiej udać się do mechanika?
Wymiana rozrządu może wydawać się prostą czynnością, jednak wcale tak nie jest. Wymaga ona nie tylko doświadczenia, ale i wykorzystania specjalistycznych narzędzi. Niektóre samochody są na tyle skomplikowane, że do wymiany kompletnego rozrządu potrzebne jest zdjęcie zderzaka oraz błotników przednich, a w ekstremalnych przypadkach również wyjęcie silnika. Przed próbą wymiany rozrządu warto się więc upewnić jak wygląda ta procedura w przypadku naszego samochodu. Pamiętajmy, że w niektórych sytuacjach warto powierzyć wymianę komuś, kto zna się na tym lepiej od nas samych. Takie usługi oferuje sieć warsztatów Bosch Car Service w całej Polsce.
Brak komentarzy.