Marka Opel znajduje się obecnie w ścisłej producentów samochodowych na całym świecie. Sukces, jakim aktualnie może pochwalić się niemiecki producent nie byłby możliwy bez bogatej historii oraz uzyskanego dzięki niej doświadczenia w branży.
Firma została założona w 1862 roku w miejscowości Russelsheim. Data ta została umownie przyjęta za czas powstania, gdyż w tym roku Adam Opel skonstruował pierwszą maszynę do szycia. Doświadczenie jakie Niemiec uzyskał przed rozpoczęciem produkcji pozwoliło jego malutkiemu przedsiębiorstwu w stosunkowo szybkim czasie uzyskać miano jednego z głównych światowych producentów w dziedzinie produkcji maszyn do szycia. Ambicje Adama Opla szły jednak o wiele dalej niż liderowanie w produkcji maszyn do szycia.
Dowodem na to było rozpoczęcie działań nad produkcją rowerów w 1884 roku co dwa lata później zaowocowało w postaci pierwszego wyprodukowanego roweru. W 1895 roku miało miejsce smutne wydarzenie, gdyż początkiem września świat opuścił założyciel – Adam Opel. Osierocił pięciu synów, którzy podobnie jak ojciec byli zauroczeni nowoczesnymi technologiami. Za prowadzenie przedsiębiorstwa ojca najbardziej zabrali się Fritz oraz Wilhelm, którzy dość szybko zauważyli stopniowo rozwijający się rynek motoryzacyjny. Już cztery lata po śmierci ojca synowie podpisali umowę z producentem podwozi z Dessau – Friedrichem Lutzmannem, która nie potrwała zbyt długo i została zakończona po dwóch latach. Jeszcze w 1899 roku w rodzinnym mieście rodziny Opla – Russelsheim powstał pierwszy pojazd Opel-Patent-MotorWagen, System Lutzmann, który rozwijał prędkość z rzędu 20 km/h, a motor, którym był napędzany generował moc 3,5 KM.
W 1901 roku Opel nawiązał współpracę z z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, która zaowocowała powstaniem modelu 9PS. Pierwszym modelem wyprodukowanym w całości w fabryce w Russelsheim był 10/12PS wyposażony w dwucylindrowy silnik chłodzony cieczą. Jego prędkość maksymalna kształtowała się na poziomie 45 km/h. W 1902 roku pod maską Opla zadebiutował czterocylindrowy silnik. Rok ten przyniósł również debiut pierwszego motocykla, który kosztował wówczas 700 marek. Rozpoczęcie produkcji motocykli było pośrednio powiązane z mniej dynamicznym niż przewidywano rozwojem branży motoryzacyjnej. W 1906 roku z linii produkcyjnej zjechało zaledwie tysiąc samochodów. Samochody Opla uważano za mało uniwersalne, na co odpowiedzią miał zostać model 4/8PS, któremu nadano przydomek „Doktorwagen”. Nazwa powstała od osób, które mogły sobie pozwolić wtedy na samochód. W Oplu 4/8PS najczęściej spotykano lekarzy, którzy dojeżdżali do swoich pacjentów. Był to prawdziwy sukces Opla, gdyż model 4/8PS nie dość, że kosztował przeszło dwa razy mniej niż ówczesne samochody konkurencji to swoimi gabarytami oraz zwinnością umożliwiał wygodniejsze manewrowanie na niewielkiej przestrzeni.
1910 rok przyniósł wprowadzenie produkcji modułowej. W dalszym czasie umożliwiło to połączenie rozmaitych silników z różnymi typami nadwozi. Dwa lata później wydarzyło się kolejne, niezbyt przyjemne dla szefostwa i pracowników Opla wydarzenie, gdyż doszczętnie spłonęła pierwsza fabryka w Russelsheim. Wydarzenie w dużej mierze odbiło się na sytuacji finansowej firmy – w niedługim czasie całkowicie zakończono produkcję maszyn do szycia, która w początkowych latach produkcji były domeną koncernu Opla. Z perspektywy czasu można stwierdzić, że pożar ten mógł być w pewnym sensie pożyteczny, gdyż na terenie starej, spalonej fabryki postawiono nowoczesne przedsiębiorstwo, które zostało ukierunkowane w stronę produkcji samochodów. Rezultatem tych zabiegów było wypuszczenie w 1914 roku największej w historii koncernu jednostki napędowej o pojemności 12 litrów, która dysponowała mocą z rzędu 260 KM. W silnik ten został wyposażony Opel Rennwagen, który w krótkim czasie został wyróżniony licznymi nagrodami.
Następnie miał miejsce trudny okres związany z wybuchem Pierwszej Wojny Światowej. W tym czasie zwiększono produkcję samochodów ciężarowych co sprawiło, że osobowe samochody Opla były niemal niezauważalne. Po zakończeniu wojny Opel wrócił do produkcji samochodów osobowych, czego rezultatem był model 8/25PS zaprezentowany na pierwszych powojennych targach motoryzacyjnych. Mozolne odbudowywanie się miast oraz gospodarki sprawiło, że największym popytem cieszyły się tanie samochody. Idealnie w te kryteria miał wpasować się model 4/12PS, który był owocem wprowadzenia produkcji taśmowej. Warto wspomnieć, że Opel był pierwszym niemieckim producentem samochodowym, który zdecydował się na ten zabieg. Masowa produkcja umożliwiła obniżenie cen 4/12 PS z 4,000 do 1,990 marek co sprawiło, że niższy pułap cenowy był osiągalny dla większości osób, które były zainteresowane kupnem samochodu. Działania te opłaciły się, gdyż w 1928 roku Opel z udziałem rynkowym na poziomie 37,5% został największym producentem samochodowym w Niemczech.
Początek lat 30. przyniósł słynny kryzys finansowy, z którym szefostwo Opla umiejętnie sobie poradziło. Dobrym posunięciem było partnerstwo z General Motors, które od dłuższego czasu poszukiwało europejskiego partnera w celu uniknięcia płacenia wysokich ceł powiązanych z eksportem samochodów. W 1931 roku General Motors wykupiło 100% akcji Opla. W połowie lat 30. produkcja samochodów Opla wynosiła już 100 tysięcy w skali roku. Umożliwiło to wprowadzenie nowoczesnych modelów, wśród których warto wymienić między innymi Opla Olimpię, który był pierwszym niemieckim samochodem ze zintegrowaną ramą i nadwoziem Połączenie to zapewniało większą sztywność pojazdu. Rok później miała premiera kultowego Opla Kadetta, którego można było zakupić za jedyne 2,100 marek. Okazał się on ogromnym sukcesem, gdyż do momentu zakończenia produkcji, która nastąpiła w 1940 roku wyprodukowano przeszło 100 tysięcy egzemplarzy tego projektu. Niedługo potem rozpoczęto produkcję i sprzedaż samochodów wyższej klasy – Admiral oraz Kapitan. Rok zakończenia produkcji Opla Kadetta przyniósł historyczne wydarzenie – linie produkcyjną opuścił milionowy model Opla, którym okazał się Opel Kapitan.
Okres Drugiej Wojny Światowej był analogiczny do wydarzeń z 1917 roku. Produkcję skoncentrowano na samochodach ciężarowych oraz komponentach wykorzystywanych w przemyśle zbrojeniowym. Wojna przyniosła spore straty dla koncernu Opla. Całkowitym zniszczeniom uległa fabryka w Brandenburgu, a częściowemu zniszczeniu padła główna fabryka w Russelsheim. Odbudowa głównej fabryki w całości potrwała do 1950 roku, kiedy przywrócono produkcję pełną parą, a trzy lata później roczna produkcja ponownie zaczęła przekraczać 100 tysięcy egzemplarzy w skali roku. Sporym sukcesem było rozpoczęcie produkcji Opla Olimpii Rekord oraz drugiej generacji Opla Kadetta, który okazał się dwumilionowym samochodem, który opuścił linie produkcyjne pod znakiem Opla. W 1966 roku łączna produkcja wszystkich generacji Opla Kadetta przekroczyła milion egzemplarzy, a pięć lat później pod wyprodukowano dziesięciomilionowe auto, którym okazał się Opel Rekord Caravan. Lata 70. przyniosły kolejne sukcesy jakim był między innymi Opel Ascona oraz kolejna generacja Kadetta, na bazie której powstał Kadett GT. Na początku lat 80. Opel otworzył nowoczesną fabrykę w Saragossie, gdzie rozpoczęto produkcję Opla Corsy, a w 1988 roku Opla Vectry. W 1989 roku łączna ilość wyprodukowanych Opli przekroczyła 25 milionów egzemplarzy.
I kto by wówczas uwierzył w to, że facet zajmujący się produkcją maszyn do szycia za ponad 100 lat będzie ojcem jednego z największych producentów samochodowych na świecie? 😛