Silniki z gamy EcoFlex charakteryzują się przyzwoitymi osiągami, ale ich podstawowym zadaniem jest jednoczesne maksymalne obniżenie poziomu spalanego paliwa. Jak silnik ten sprawuje się w najnowszym Oplu Zafirze?
Premiera nowego Opla Zafiry miała miejsce na jesieni 2011 roku. Samochód szokował zmianami stylistycznymi, które dotąd nie były łączone z pojazdami koncernu. Gołym okiem da się zauważyć, że projektanci Opla za wszelką cenę chcieli stworzyć samochód, który będzie zdecydowanie wyróżniał się na tle konkurencji w segmencie samochodowym B. Czy zabieg ten się opłacił?
Opel Zafira choć nadal kontrowersyjny, może się podobać. Pomimo odważnej stylistyki widać, że każdy wykonany ruch podczas projektowania pojazdu był dokładnie przemyślany. Znajdą się oczywiście tacy, których samochód będzie odpychał swoim wyglądem, ale to kwestia gustu. Z pewnością dzięki zmienionemu nadwoziu auto nie jest nudne.
Wnętrze auta nie jest już tak odważne, jak można byłoby przypuszczać. Delikatnie poprowadzone linie sprawiają, że wnętrze pojazdu sprawia eleganckie wrażenie, za co należy się plus projektantom Opla. Pomimo kilku zabiegów znanych z poprzednich generacji Opla, jak choćby białe podświetlenie zegarów widać, że kabina pasażerska wraz z kokpitem została zaprojektowana na nowo, co dodatkowo gwarantuje poczucie nowoczesności. Dodatkowym plusem jest ilość miejsca wewnątrz auta, która umożliwia komfortowe podróżowanie na dwóch rzędach siedzeń. Auto zostało wyposażone również w trzeci rząd, ale nie dość, że fotele wysuwane są z podłogi to miejsca na nogi tam nie za wiele.
Największym zaskoczeniem jest silnik. Wiele osób głowiło się dlaczego do tak masywnego samochodu użyto silnik o pojemności zaledwie 1.4 litra? Otóż ma to z coraz powszechniejszym zjawiskiem downsizingu. Producenci samochodowi w celu spełnienia coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych zmniejszają pojemność silnika, ale dodają alternatywne zastosowania co sprawia, że samochód nie traci mocy. Podobnie dzieje się w tym przypadku. Opel Zafira wyposażony w silnik typu EcoFlex o pojemności 1.4 litra Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 10,7 sekundy a prędkość maksymalna kształtuje się na poziomie 203 km/h. Przyzwoicie, prawda? Niestety silnik nie jest taki „eco” jak twierdzi producent. Z danych Opla wynika, że Zafira powinna spalać 5,3 litra / 100 km w trasie oraz 8,1 litra w mieście. O ile wynik w mieście jest do osiągnięcia o tyle zejście poniżej sześciu litrów w trasie może stanowić nie lada wyzwanie. Lepszym rozwiązaniem wydaje się zakup Opla z wysokoprężnym silnikiem pod maską, który z pewnością pozwoli zaoszczędzić nieco więcej paliwa przy nieznacznym zwiększeniu osiągów.